Ny EU-standard for ridehjelme

af  Rikke Højgaard
I oktober 2014 besluttede Europa-Kommissionen, at den gældende standard for afprøvning af hjelme, EN 1384, skulle trækkes tilbage. EU har nu meldt ud, at fra 1. januar 2018 er det den nye standard for ridehjelme EN 1384:2017. Det betyder, at overgangsordningen for EN 1384 ophører pr. 31. december 2017. For ryttere fra de nordiske lande vil CE-mærkede hjelme med VG1 01,040 også være godkendt fremadrettet.

Baggrunden
I oktober 2014 besluttede Europa-Kommissionen, at den gældende standard for afprøvning af hjelme, EN 1384, skulle trækkes tilbage. Læs begrundelsen
her. Arbejdet med at udarbejde en ny europæisk standard indenfor CE-mærkningen trak ud, og på denne baggrund besluttede Dansk Ride Forbund og de øvrige nordiske lande at forlænge overgangsreglerne et år frem til 31. december 2017.

Nu, hvor EU er klar med en standard, er reglerne som følger:

T.o.m. 31. december 2017:
CE-mærket hjelme produceret før 4. november 2014, som er blevet typetestet i henhold til standard EN 1384.

Nationale stævner i Danmark og FEI-stævner i Danmark og øvrige lande:
CE-mærkede hjelme, som er blevet typetestet i henhold til standard EN 1384:2017, samt CE-mærkede hjelme produceret efter 4. november 2014, som er mærket VG1 01,040.

29-09-2017