Rideskole fik små redningsfolk

af  Kilde: Sjællands Tidende
I sidste uge var der førstehjælp på programmet for hesteglade piger som del af den årlige ridelejr hos Vordingborg Sportsrideklub. Rideklubben vil nemlig sikre, at børnene ved, hvad de skal gøre, hvis nogen kommer til skade.

Foto: Sjællands Tidende

”Tag fat i benet længst væk fra dig. Så vipper du bare. Vupti.”

”Vi sørger for, at hovedet er tilbage, så der er fri luftvej. Så armen skal godt ind under,” lød det fra førstehjælpsinstruktør Kenneth Hansen Lange, da der torsdag eftermiddag i sidste uge var årlig ridelejr hos Vordingborg Sportsrideklub (VOSK) i Bakkebølle.

Her fik 15 hestepiger i alderen fem til 14 undervisning i førstehjælp - lige fra gennemgang af førstehjælpens fire hovedpunkter til indholdet af en førstehjælpskasse og hvordan man skaber frie luftveje til, hvad man gør ved en forstuvet fod, og hvordan man skal banke nogen i ryggen, som har fået noget galt i halsen.

”Hvad sker der, når vi ikke trækker vejret i længere tid,” spørger førstehjælpsinstruktøren.

”Man bliver blå i hovedet, lyder det fra én.”

En anden rækker også sin finger i vejret.

”Og så besvimer man.”

”Nemlig. Og når man bliver bevidstløs, er man i livsfare. Først prøver man at få en voksen til at hjælpe, og er der ingen voksne, prøver at ringe efter hjælp,” forklarer Kenneth Hansen Lange.

Foto: Sjællands Tidende

Mere fokus på førstehjælp
Det lille eftermiddagskursus i førstehjælp for de helt unge ryttere er et forsøg, som skal gøre dem i stand til at kunne holde hovedet koldt og træffe de rigtige - og eventuelt livreddende - beslutninger, hvis der sker ulykker.

”Vi har lavet en uddannelsesplan til rideskolen, som vi gerne vil implementere, hvor et punkt er mere sikkerhed. Her på ridelejren afprøver vi i dag, hvordan børnene tager imod det, inden vi kaster det ud til instruktører og elever,” forklarer Peter Brinch, bestyrelsesformand for VOSK.

”Man skal huske på, at det nu engang er levende dyr, vi har med at gøre,” siger formanden og nævner, at én af klubbens ryttere for nylig brækkede benet, da hun blev kastet af hesten og fik sin 700 kilo tunge hest ned over sig.

”Det så børnene også, så de skal være klædt på til, at sådan noget også kan ske herude og ved, hvordan de skal reagere, når uheldet sker. Og selvom der tit er en voksen herude, rider de tit alene,” forklarer han.

Sund fornuft sat i system
”Vi synes, det er et rigtig godt initiativ,” siger Kenneth Hansen Lange, førstehjælpsinstruktør og formand for Brandmandsforeningen i Vordingborg, som havde skræddersyet et program, der passede til børnenes niveau og samtidig kom ind på, hvad man kunne gøre i tilfælde af uheld og skader relateret til ridning - såsom en brækket arm eller forstuvet hånd, hvis man falder af hesten.

”De skal ikke kunne behandle men kunne få fat i den rigtige hjælp og prøve at gøre de rigtige ting i rigtig rækkefølge og føle sig mere trygge i situationen, så de ikke går i panik.”

”Det er det grundlæggende, såsom at kalde på en voksen, ringe 112, stabilt sideleje, at beskytte mod vejr og vind og sætte plaster på. Noget der matcher deres evner,” forklarer Kenneth Hansen Lange.
”Førstehjælp er sund fornuft sat i system,” påpeger han.

Kan undgå panik
Mange af ridelejrens unge deltagere ved godt, hvor galt det kan gå i ridesporten. 10-årige Regitze Voigts fra Mern har været vidne til en ulykke til et springstævne, hesten standsede og rytteren knaldede hovedet ned i bommen.

”Nu vil jeg bedre kunne redde folk, der ligger og har brug for hjælp, hvis der ikke er nogen i nærheden, eller hvis de andre kun er børn,” siger hun.

”Det er rart at vide, at man måske kan redde andres liv,” tilføjer 14-årige Julie Sichlau-Clausen fra Bakkebølle, der som det første vil tjekke pulsen og få en anden til at ringe 112.

”Jeg vil lægge personen i stabilt sideleje,” siger Regitze Voigts.

”Ja, så du kan få luft og ikke bliver kvalt af ridehjelmen eller hvis du kaster op,” supplerer hendes veninde.

Også instruktørerne ser frem til, at børnene er rustet til handling.

”Har man otte børn, og den ene kommer til skade, har du ikke længere syv, der sidder og græder, fordi de er bange. Én af de store kan måske få ro på de yngre og ved, hvad der foregår. Det, synes jeg som instruktør, er én af de helt vigtige ting,” lyder det fra Lykke Brinch, inden de små redningsfolk blev kaldt sammen igen.

For hvordan var det nu lige, at man lagde en anden i stabilt sideleje?

06-08-2015

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor