Guld og bronze ved EM i dressur

af  Rikke Højgaard
Søndag skulle de individuelle mesterskaber afgøres ved EM i dressur for children, juniorer og ungryttere i Vidauban i Frankrig. Det blev en flot dansk dag, hvor Sofia Valentina Hegstrup blev europamester for children, Victoria E. Vallentin fik bronze hos juniorerne, og de øvrige danske ekvipager leverede flotte præstationer.

EM-guld til Sofia og Santa
Vores eneste danske childrenekvipage ved EM er Sofia Valentina Hegstrup og Santa, og de har været super godt ridende hele vejen. Torsdag vandt de opvarmningsklassen, og i det individuelle program lørdag blev det til en 6. plads. Søndag blev der så sat et flot punktum på EM, da den dygtige ekvipage med en kür til 73,250 % sikrede sig en flot guldmedalje og retten til at kalde sig europamestre for children. Sølvet gik til Cecilia Bergåkra Berglund fra Sverige på I Do Kiss med 71,250 %, mens østrigske Lilli Ochsenhofer på Sanibel fik bronze – ligeledes med 71,250 %.

Victoria tog bronzen
Tre danske ekvipager var blandt de 18, der havde redet sig hele vejen til den individuelle EM-finale for juniorer. Det var Nana Gajhede på Zoom in Firfod, Sille Engermann på Darius og Victoria E. Valentin på Atnon fra det bronzevindende danske landshold, der var finaleklar.

Første dansker på banen var Nana, og hun og Zoom in Firfod leverede en kür 70,350 %, hvilket udløste en 15. plads. Sille og Darius var i finalehumør, og trods den stegende sommervarme blev det til et flot kür-program til 74,550 %, hvilket gav en 8. plads i det samlede finale-klassement. Victoria og Atnon har været stærkeste danske juniorekvipage gennem hele EM, og de svigtede heller ikke i finalen. Med en super kür til hele 78,275 % sikrede de sig bronzen i det stærke felt.

Guldet gik til spanske Juan Matute Guimon på Dhannie Ymas med 81,600 %, mens Semmieke Rothenberger fra Tyskland på Geisha fik sølv med 81,400 %.

Flotte finalepræstationer fra Kristina og Maja
I ungrytternes individuelle program var det Kristina Rasmussen på Dupran og Maja Andreasen på Skjoldsgaard Monte Vo, der skulle repræsentere Danmark. Maja og Skjoldsgaard Monte Vo fik 72,925 % for deres kür, mens Kristina og Dupran fik 72,550 %. Det udløste hhv. en 10. og 11. plads til de danske ungryttere i en EM-finale, hvor guldet gik til tyske Bianca Nowag på Fair Play med 82,775 %, Dana van Lierop fra Holland på Equestricons Walkuere fik sølv med 81,225 %, og Marina Mattson fra Sverige på Double Diamond fik bronze med 79,350 %.

EM i dressur YJCh 2015

05-07-2015