Rikke Haastrup er Danmarksmester i springning

af  Rikke Højgaard
20 ekvipager dystede søndag eftermiddag om titlen som Danmarks bedste springrytter i finalen i First DM hos Absolute Horses. Bedste præstation blev leveret af Rikke Haastrup på Qualico du Bobois, der dermed sikrede sig guldet. Sølvet gik til Søren Møller Nielsen, mens Tina Lund fik bronze. Absolute Horses DRF-mesterskabet for juniorer og Jyske Bank DRF-mesterskabet for ungryttere er også blevet afgjort i Sommersted denne weekend.

Guld til Rikke
De 20 finale-ekvipager skulle gennem to runder på den 150 cm høje bane, som Bo Bak Andersen havde designet. Herefter blev fejlene lagt sammen med ekvipagernes fejl fra de to runder i fredagens 1. afdeling af mesterskabet for at finde vinderen.

”Endelig!”

Sådan lød det med eftertryk fra en lykkelig Rikke Haastrup, efter at hun på Qualico du Bobois havde sikret sig guldmedaljen ved First DM hos Absolute Horses på Tågerup.

Tårerne trillede ned af kinderne på den 32-årige rytter, da hun fik mesterskabsbåndet lagt om sig. Rikke har startet DM for seniorer syv gange, og det har tidligere været tæt på med både sølv- og bronzemedaljer, men nu lykkedes det altså. Rikke red på banen som sidste rytter i klassen, og hun havde fire fejl med sig og red en flot nulrunde.

”Jeg var bange for, at han ville rende fra mig på vej ned til de sidste forhindringer. Jeg har før redet sådan en linje ved et DM og fucket det hele op,” sagde Rikke.

Søren Møller Nielsen, der fik sølv på niårige Laramy Ask, var ovenud tilfreds. Ligesom Rikke Haastrup kom han til finalen med fire fejl, og han fik fire yderligere i sidste runde. Men Søren og Laramy Ask var eneste ekvipage med otte fejl, og dermed var sølvmedaljen hjemme.

Der måtte omspringning til om bronzemedaljen, da både Christian Pedersen på Quecia Alfarvad Z og Tina Lund på Cicero II sluttede med 12 fejl efter søndagens to runder. I omspringningen trak Tina, som red sidst, det længste strå, da hun var fejlfri og Christian fik otte fejl. Dermed kunne hun modtage bronzen.

Tre danske mesterskaber på spil i Sommersted
Der er meget på spil for Danmarks bedste springekvipager, der frem til søndag har sprunget for mesterskabstitler ved det store mesterskabsstævne hos Absolute Horses. Alle tre mesterskaber er nemlig en del af udtagelserne til sommerens internationale mesterskaber.

To travle uger i Sommersted
Absolut Horses er i gang med to travle uger med ridebanespringning i Sommersted. Denne uge har som bekendt budt på DM for seniorer og DRF-mesterskaberne for junior og ungryttere samt årets første kvalifikationer i Dansk Ride Forbunds Championater for Ungheste powered by Pavo & Everhorse. I næste uge står den så på NM kombineret med et internationalt CSI2*-stævne.

Start- og resultatlister

Absolute Horses

31-05-2015

Tlf. 4326 28 28