Hvordan er det nu lige med OUT-reglerne?

af  Desirée Larsen
Nøgletallene er 3, 6 og 8, og du kan blive klogere på, hvad der gælder for dig og din disciplin herunder. Der findes OUT-regler/udelukkelsesregler i springning og dressur, og reglerne er til for at sikre fair konkurrence ved klubstævner. Reglerne sikrer, at dem der klar til at komme videre til et højere niveau, også gør det. Desuden er reglen et nemt og brugbart redskab ved D-stævner, hvor der ellers ikke registreres resultater.

OUT-reglerne for pony og hest
OUT-reglerne gælder ved klubstævner og forkortelsen står for ordinær udelukkelses tabel. Fælles for spring og dressur og for heste og ponyer er, at OUT-reglerne gælder ved D-stævner. I springning er B0-klasser ikke omfattet, og der skelnes ikke mellem 1*/2** klasser, idet de ligger indenfor samme sværhedsgrad. Resultater opnået ved E-stævner er ikke gældende for OUT-regler ved D-stævner.

Nøgletallet er 8 for springponyer
Ponyekvipager udelukkes fra sværhedsgrad 1-6 (LB-S4*), hvis de har vundet en klasse i den pågældende og/eller højere sværhedsgrad otte gange med nul fejl. Ponyryttere kan også udelukkes, hvis de har vundet en tilsvarende klasse otte gange med otte point og derover i stilspringninger - eller ved kombinationer heraf. Endelig udelukkes ekvipagen, hvis de har været placeret otte gange i højere sværhedsgrader med 0 fejl. I sværhedsgrad 0 (LC) er der ingen udelukkelse.

Hesteryttere skal tælle til 6 i springning
Hesteekvipager udelukkes fra at starte en sværhedsgrad 1-6-klasse, hvis de har vundet en klasse i den pågældende og/eller højere sværhedsgrad seks gange med nul fejl, vundet en tilsvarende klasse seks gange med otte point og derover i stilspringninger – eller ved kombinationer heraf. Man kan også blive udelukket af en sværhedsgrad, hvis man har været placeret seks gange i højere klasser med 0 fejl. I sværhedsgrad 0 (LC) er der ingen udelukkelse.

Fælles regler for dressurrytterne
For alle dressurklasser ved D-stævner gælder det at ekvipagen udelukkes, hvis de har vundet det pågældende program/højere programmer tre gange med minimum 65 %. Hvis ekvipagen har været placeret i højere programmer fem gange med minimum 65 % udelukkes de også. Resultater opnået i sløjfeklasser tæller ikke med til OUT.

Særlige tilfælde
OUT-regler må ikke lempes, men det er tilladt at lave mere omfattende regler ved cups, mesterskaber og lignende efter tilladelse fra distriktet. Læs mere ved punktet ”Skærpede udelukkelseskriterier” i Fælles Bestemmelser. 4- og 5-års heste kan aldrig udelukkes af den højeste tilladte klasse på baggrund af OUT-regler. Holdkonkurrencer er ikke omfattet af OUT.

Dansk Ride Forbunds reglementer

10-02-2015