Ærestegn uddelt på Repræsentantskabsmødet

af  Rikke Højgaard
Årets ærestegn blev uddelt på repræsentantskabsmødet til fire ildsjæle, der gennem mange år har gjort en stor indsats for dansk ridesport og klublivet. Modtagerne var Lone Ålekjær, Karin Semberlund, Claus Steen Hansen og Jørgen Mertz. Nedenfor kan du læse bestyrelsens motivation for at tildele ærestegnene.

Lone Ålekjær: Lone har været med siden distanceridningen tog sin begyndelse i Danmark i 1985, og hun er en didikeret og passioneret formand for distanceudvalget. Lone er også international 4* TD og dommer. Lone er en dedikeret ildsjæl, som brænder for distancesporten, og distanceridningen i Danmark var ikke blevet til, det den er i dag, hvis ikke det havde været for hende.

Lone er et kendt ansigt på både de nationale og de internationale stævnepladser. Hvor end hun kommer, er hun altid med til at sørge for at alle får en god og hyggelig dag med sit smittende gode humør, sin hjælpsomhed og sin imødekommenhed - hun er en person, man kun kan holde af.

Herudover er Lone også en flittig distancerytter.

Karin Semberlund: Karin har helt fra ungdommen været en utrættelig og dedikeret ildsjæl i ridesporten. Som ung var hun et aktivt medlem i Haslev Køre- og Rideforenings bestyrelse og stævneudvalg, og herefter fortsatte hun i Distrikt 4’s bestyrelse i både i bredde- og i stævneudvalget. Derudover var Karin stævnekoordinator for distrikt 1-5 i en årrække.

Karins hjerte har altid ligget hos børnene, og det at lære børn at ride gennem leg. Selvom Karin i dag er holdkaptajn for eliterytterne i military, glemmer hun ikke bredden. Karin har i sit arbejde med eliteponyrytterne i den grad haft fokus på, hvorledes man fastholdt og udviklede talenter helt fra bunden. Karin har ofte været forud for tidens trend. Lang tid før TEAM Danmark og Dansk Ride Forbund fik fokus på ATK (aldersrelaterede træning koncept) har disse tanker og ideer været en naturlig del af Karins udvisning af børn.

Inden der var noget der hed breddeudvalg og breddeaktiviteter i forbundsregi, udviklede Karin sit eget breddekoncept med ponylege m.m. som i mange år var en stor succes i Haslev Køre- og Rideforening, hvor disse aktiviteter og ”stævner” var et stort trækplaster for omegnens bredderyttere og børn. Karin var også en del af breddeudvalget i distrikt 4 gennem flere år.

Da Karins ældste datter tabte sit hjerte til militarysporten førte Karins lyst til det organisatoriske arbejde naturligt til, at Karin blev medlem af militaryudvalget i 2003, og i 2006 blev Karin den første holdkaptajn for pony og junior i military. Disse to poster varetager Karin stadigvæk samtidig med hvervene som TD, overdommer, terrænbanebygger i military samt dressurdommer. Karin får ærestegnet for hendes mangeårige organisatoriske arbejde i ridesporten, både på klub, distrikt og forbundsniveau, samt hendes engagement som underviser, stævnearrangør og holdkaptajn.

Claus Steen Hansen: Gennem 32 år har Claus Steen Hansen været en engageret ildsjæl i ridesporten, og de seneste 20 år har han været formand for Distrikt 3, frem til han stoppede i år pga. 70-års-reglen. Claus har været et stort plus for distriktet, hvor han altid har arbejdet med et stort engagement. Han har bl.a. været med til at indføre blåstempling af klubber, og han har deltaget aktivt i forbindelse med hestevelfærdsloven.

Jørgen Mertz: Forbundets næstformand Jørgen Mertz fik ærestegnet for sit skarpe overblik over regler og vedtægter, og et mangeårigt engageret arbejde i bestyrelsen, hvor han ofte påtager sig mange af de tørre og kedelige opgaver, som er absolut nødvendige for at forbundet kan hænge sammen. Jørgen kender også ridesporten ud og ind – bl.a. som aktiv rytter, banebygger og tidligere formand for SAO.

14-04-2013