Infomail - Distance - Oktober 2013
EM 2013

Most, Tjekkiet, 14. september 2013: Ved det åbne europæiske mesterskab i distanceridning, blev Johanne på Lufas OX nr. 24 (nr. 19 blandt de europæiske ekvipager) med 15,39 km/t, ud af 89 startende ekvipager. Charlotte Kromann-Rasmussen på Facas OX, blev nr. 34 (nr. 29 blandt de europæiske ekvipager) med 14,54 km/t. Stort tillykke til begge!

Internationale ridt

Anna Sofie Rasmussen på Zidan OX gennemførte den 19. oktober 2013, CEI2*/120 km i Weissenhorn, Tyskland med 13,76 km/t. Stort tillykke!

Jysk/Fynsk mester

Ved Feldborg ridtet den 26. oktober 2013, genvandt Lisa Nielsen på Frej, det Jysk/Fynske mesterskab i klasse MA (81 km) efter kamp med 5 ryttere. Ekvipagen gennemførte med 17,04 km/t. Annette Sommer på Darwin SH, blev nr. 2 med 15,28 km/t. Ind på 3.pladsen kom Poul Søren Andresen på Kabiria d`Alauze med 13,89 km/t. Stort tillykke til alle!

Juleridt
Feldborg Juleridt den 30. november 2013, med klasser op til LA (65km). Se propositionerne her!
Distanceweekenden 2014

Sæt allerede nu kryds i kalenderen ved datoen; 1.-2. marts 2014. Sted: Hotel Des Nordens, Harrislee/Tyskland (lige ved Krusågrænsen).

Varighed: Fra lørdag kl. 12.00 til søndag kl. 13.00.

Hør bl.a. Jean-Louis Leclerc (dyrlæge, tidl. fransk landsholdstræner, medlem af den FEI-kommission der har til opgave at ’genskabe’ distancedisciplinen på ny, med fokus på hestevelfærd og fairness) fortælle om træningsmetoder og arbejdet i kommissionen (foregår på engelsk). Derudover mange andre spænende indslag.

Nærmere info og invitation udsendes snarest!

Ændringer af udtagelseskriterierne til EM/YR-EM/VM og YR/VM
Efter nøje overvejelser, har distanceudvalget besluttet at ændre udtagelseskravene til EM/YR-EM/VM og YR-VM, gældende fra 1. januar 2014:

Hesten skal i mesterskabsåret have gennemført et CEI-ridt med en længde, som svarer til minimum én klasse under mesterskabets længde (eks.: 160 km -> 120 km). Ved mesterskaber tidligt på året, vil dette udtagelseskrav blive justeret.
FEI ændrer distancereglementet

Et af de større debatemner på FEI’s generalforsamling i Montreux i Schweiz i sidste uge var distancesporten, og et ændringsforslag til distancereglementet blev vedtaget. Ændringerne skal forbedre konkurrencemiljøet i sporten med fokus på fair play, hestevelfærd og bedre mulighed for sanktioner mod dem, der bryder reglerne.

Reglementsændringerne træder i kraft 1. januar 2014 og omfatter i korte træk:

• Ved dyrlægetjek må der max. være fem grooms pr. hest til stede i vet gaten. Dette kan indskrænkes yderligere af arrangøren og FEI’s teknisk delegerede.
  • Alle heste skal på alle tidpunkter observeres af dyrlæger, dommerne og stewards i området omkring vet gaten og hvileområdet. Det skal også være muligt at observere alle heste på alle tidspunkter af konkurrencen.
  • Hvileperioden for heste, der har deltaget i konkurrencer over 140 km, øges til 33 dage.
  • Novice qualification (article 816.1.1.2) slettes. For at kunne starte internationale stævner, skal en hest gennemføre to nationale ridt med en længde på 80-90 km (MA-klasser) med en hastighed på max. 16 km/t. Der skal ikke længere startes et 3. ridt på 80-90 km med fri hastighed.
  • Udenlandske officials uafhængighed forstærkes, da disse fremover ikke må virke ved en event i samme land, som de selv er bosiddende i.
  •  Kravene til behandlende dyrlæger skærpet.

Reglementsændringerne træder i kraft pr. 1. januar 2014, og vil blive offentliggjort her.

Nyt fra udvalget
Anette har valgt at trække sig fra udvalget, vi takker Anette for hendes arbejde i udvalget og hendes indsats for distancesporten.
Ledige stillinger og poster
  • Medlemmer søges til statsskovens brugerråd
  • Medlem til distanceudvalget (med ansvar for officials og uddannelse)

Se mere her.

Vision: Dansk Ride Forbund er en moderne og professionel fritids- og idrætsorganisation i særklasse. Vi udfordrer og udvikler årtusinders traditioner og færdigheder i samspillet mellem hest og menneske.

Tilmeld infomail
Afmeld infomail