Infomail - Distance - September 2012
Store Hestedag

Både den 7. og 8. september kunne man på Store Hestedag (dyrskuepladsen i Roskilde) opleve en særdeles veloplagt Nina Koefoed-Nielsen (formand for distancerytterforeningen) på hest og iført fuldt distanceudstyr, gøre god reklame for vores elskede sport. Nina var ved lejligheden også udstyret med mikrofon, så de fremmødte kunne høre hende fortælle alt om distanceridning. Publikum fik også mulighed for at stille spørgsmål, samt at få udleveret en folder om distanceridning.

VM-2012, Euston Park, England
Denmark opnåede et af de bedste resultater i mange år, ved det netop overståede VM (25. august) for seniorryttere i England. Afslutningen på ridtet blev meget dramatisk, da et voldsomt uvejr brød løs. De mange lynnedslag gjorde, at stævneledelsen i samråd med politi og FEI, besluttede at afbryde ridtet før tid. Derfor fik mange ekvipager ikke mulighed for at gennemføre hele distancen. Det gik bl.a. ud over Inge-Merete Larsen / Serij OX og Tanja van Willingen / Shajan OX, der således ikke kom ud på de sidste 20 km. Da Johanne Hvid / Flini OX var redet ud på sidste sløjfe da ridtet blev afbrudt, fik ekvipagen mulighed for at gennemride hele distancen. Selvom ridtet blev afbrudt før tid, blev alle godkendte ekvipager noteret som have gennemført. Tidligere på dagen (i 1. vetgate) var Inger Pitter Bertelsen / Portal OX desværre udgået pga. nyreslagssymptomer.
Resultatet blev som følgende(individuel): Nr. 50: Johanne Hvid / Flini OX med 16,06 km/t (160 km), Nr. 59: Inge-Merete Larsen / Serij OX med 17,08 km/t (140 km) og Nr. 67: Tanja van Willingen med 15,39 km/t (140 km). De 3 ekvipager opnåede en fornem 9. plads i holdkonkurrencen (ud af 29 hold). Stort tillykke til alle 3!

Sidste nyt: Det ser desværre ud til at FEI ikke vil godkende ridtet, som værende kvalificerende for de ekvipager der ikke gennemførte hele distancen. Distanceudvalget og DRF har protesteret mod denne afgørelse, da vi mener at udmeldingen var en anden, da stævnet blev afbrudt!
YR-EM 2012, Mont-le-Soie, Belgien

Den 8. september var Amanda Kalmeyer på Cargash sammen med 60 andre ekvipager til start ved YR-EM, som i år var henlagt til Mont-le-Soie i Ardennerne i Belgien. Ridtet bliver med rette sammenlignet med ridtet i Florac (Frankrig) mht. sværhedsgraden - dvs. bjergridt og stenet bund. Yderligere skulle ekvipagerne også kæmpe mod meget høje temperaturer (>38 grader). Desværre udgik en ellers meget velgående, men træt Cargash i den obligatoriske reinspektion i 3. vetgate på grund af for høj puls. Rigtig ærgerligt, da ekvipagen kun havde 20 km til mål.

Most, Tjekkiet

I alt 8 danske ekvipager var til start i Most den 15. september: 3 stk. i CEI1*-80 km, 3 stk. i CEI2*-122 km og 2 stk. i CEI3*-161 km. Ingen danskere gennemførte CEI3*. I CEI2* gennemførte Patricia Hass Pilborg / Preeti med 13,4 km/t., og Inge-Merete Larsen / CA Donsi OX med 12,7 km/t. I CEI1* gennemførte Helle Adamsen / Yrwan OX med 14,4 km/t. Stort tillykke til alle 3!

Stævnearrangørermøde
Husk at der er stævnearrangørmøde søndag den 4. november 2012 i Ferritslev Fritidshus, Ørbækvej 916A, 5863 Ferritslev (samme sted som sidste år). Vi vil meget gerne have, at I overvejer og fremsender følgende:
- 2-3 ønsker for stævnedatoer i 2013 - således at vi kan lave et udkast til stævnekalenderen (som vi arbejder videre med på dagen).
- Ønsker for emner til debat på dagen.
Husk også, at fristen for FEI-stævnedatoer nærmer sig, så send os meget gerne information, hvis I ønsker et FEI-stævne i 2013 (pt. har Københavner ridtet ønsket at afholde stævne den 13. juli 2013, og Mols ridtet den 3.-4. august 2013).
Skulle I have kendskab til nye arrangører, der ønsker at arrangere stævner i 2013, må I meget gerne videresende denne mail!

TD-temadag
Vi vil hermed gerne invitere alle TD’er og Dommere til TD-temadag, den 27. oktober 2012, kl. 09.30 - 17.00, på Dalum Landbrugsskole, Landbrugsvej 65, 5260 Odense. Dagen vil byde på mange interessante emner og nye inputs; besøg af Dyrlæge Mette Uldahl, der bl.a. vil fortælle om sår i mund og efter sporer, samt gennemgå ETUE-blanketter (doping-blanketter). Derudover vil emner som opvarmningsbanen, reglement 2013 og fremtidig organisering af TD’ere være på dagsordenen.
Tilmelding senest den 1. oktober 2012!
Efterfølgende er distanceudvalget vært for egne TD/Dommere ved en samling samme sted. Dagsordnen her er bl.a. rettelser til distancereglementet 2013, erfaringsudvekling og debat.
Officialpsykologikursus
Der er officialspsykologikursus for dressur, spring, military , TD, Voltigering og Distance, den 10. november 2012, kl. 09.30 -16.30, på Dalum Landbrugsskole, Landbrugsvej 65, 5260 Odense. Fra distance deltager flg.: Henriette Kalmeyer, Lone Aalekjær og Bibi Kongslev.
Næste møde i distanceudvalget
Distanceudvalget samles næste gang ved DRF’s halvvejsmøde den 21. oktober 2012, Odense Congress Center, Ørbækvej 350, 5220 Odense. Har du noget, som du ønsker vi skal tage op mødet, er du meget velkommen til at kontakte os inden.

Vision: Dansk Ride Forbund er en moderne og professionel fritids- og idrætsorganisation i særklasse. Vi udfordrer og udvikler årtusinders traditioner og færdigheder i samspillet mellem hest og menneske.

Tilmeld infomail
Afmeld infomail