Udstyr

Fodtøj
Når du skal vælge fodtøj, er der også et par gode råd til, hvilke du skal vælge. Hovedreglen er, at jo mere solidt og robust fodtøjet er, desto bedre er det.

For at beskytte dine fødder og for bedre at kunne holde balancen når du rider, har du brug for et par langskaftede ridestøvler. Ridestøvler fås i læder, kunstlæder eller i gummi. Læderridestøvlerne er de bedste, men også de dyreste. Kunstlæder- og gummiridestøvlerne er billigere, men ikke lige så behagelige og varme om vinteren, som læderridestøvlerne er.
En ridestøvle skal altid have glat sål. Hvis der er riller på sålen, kan foden hænge fast og du kan i værste fald blive slæbt efter hesten.

Jodhpursstøvler:
Som rytter er det bedst at bruge langskaftede ridestøvler. Men man kan også bruge nogle korte støvler, som hedder jodhpursstøvler. Dertil har du brug for et par jodhpursridebukser, der er forsynet med en elastikstrop, som fastgøres under støvlen eller leggins. Leggins er skafter, som man lyner rundt om underbenene. Jodhpursstøvlen skal også have glat sål. En staldstøvle kan ikke bruges som en jodhpursstøvle!

Ridebukser:
Du kan godt ride i et par joggingbukser, men de er glatte og glider nemt op. Et par elastiske ridebukser med forstærkninger på knæene er bedre. Du skal vælge nogle uden sømme på indersiden, fordi sømmene kan give sår på dine inderlår. Ridebukserne kan kombineres med et par langskaftede ridestøvler eller et par jodhpursstøvler og leggins.

For at sikre at leggins sidder ordentlig fast, er de forsynet med en elastikstrop, der fastgøres under jodhpursstøvlen.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub