Sikkerhed

Sikkerhed først: Det behøver ikke at være farligt, men når skal gå hurtigt, kan ridning blive farligt. Det er, når du er træt og ikke lige orker, at det bliver farligt. Det er, når du skal hente refleksbrikkerne og hjelmen lidt langt væk. Når klokken er mange, du er sulten og bare gerne vil skynde dig hjem. Så glemmer du hjelmen og tænker måske, ’det går jo nok’. Men det går bare ikke. Det er sejt at vide, hvad der er sikkert, og det er tilladt, at give sine veninder og venner et praj, hvis de glemmer sikkerheden i dagligdagen. Det er cool at passe på hinanden.

Lær hestens reaktioner at kende: Baggrunden for at gå til ridning er en helt anden end for 15-20 år siden. Dengang voksede mange op med heste på landet. Derfor havde nye ryttere også en naturlig grundviden til det at arbejde med dyr. I dag møder mange hesten for første gang, når de starter på rideskolen. Derfor handler det om at blive fortrolig med hesten og lære den at kende, samtidig med at du har respekt for den og ved, at den ikke altid reagerer, som du tror.

Ryttermærkerne viser vejen til sikkerhed og harmonisk samvær: Erfaring viser, at de fleste ryttere er meget interesseret i at søge viden om sikkerhed. Med ryttermærkerne har Dansk Ride Forbund lavet en uddannelse som sikrer, at du som rytter lærer de basale sikkerhedsregler omkring samværet med hesten. Med ryttermærkerne er du godt på vej til at få en god og sikker uddannelse indenfor ridesporten.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub