Ryttermærke 3

Det tredje og sidste af de tre basismærker er ryttermærke 3. Her begynder vi igen med rideudstyr, hvor der vil blive gået i dybden med de forskellige dækkener.

Også hestens behov og adfærd vil blive gennemgået. Spørgsmål som, hvordan opfører hestene sig sammen med hinanden og hvilke typer foder kan hesten få, vil man få svar på. Samtidig vil du lære at kunne vurdere hestens foderstand, hvilket er vigtigt for at kunne sørge for hestens velfærd.

Et andet vigtigt punkt er de forskellige sygdomme som kan ramme hesten. Du vil lære at genkende symptomerne på de mest normale hestesygdomme, og hvad du skal gøre, hvis du ser, at hesten viser symptomer på f.eks. forkølelse og kolik. Derfor omhandler det næste emne også pasningen af hesten, og hvordan du f.eks. klipper man og hovskæg og vasker hesten efter træning.

Ryttermærkerne går især ud på at lære dig om sikkerhed, så derfor vil du også lære om, hvordan hesten lærer, og hvilke etiske regler du skal handle efter.

Som i de foregående ryttermærker vil det sidste emne omhandle ridning. Her vil du skulle lære at sidde ned i trav og galoppere, mens du sidder korrekt på hesten med din vægt og hjælpere. Du vil både lære at ride på dressurbanen og i skov og trafik. Her er det især vigtigt at kende reglerne for ridning i trafikken, så man kommer sikkert ud og hjem igen.

På Dansk Ride Forbunds webshop kan du også køber bøger, som lærer dig endnu mere om hest og rytter og ridesikkerhed.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub