Ryttermærke 2

Når du har bestået ryttermærke 1 vil du være klar til ryttermærke 2. Her vil du lære endnu mere om de samme emner, samt om etiske regler.

Omkring rideudstyr vil du, udover det du allerede ved, også lære om hestens udstyr såsom sadlen, trensen og dækkenet. Derudover vil du også komme ind på hestens pels, farver, aftegn og knogler. Senere hen vil du også lære, hvor man lægger grime, trense og sadel korrekt på hesten, ligesom du vil få at vide, hvordan man sidder op og ned fra hesten.

Nu er vi så kommet til det nye emne, nemlig etiske regler og hvad betyder det så?
Etiske regler er nogle regler, som er med til at sørge for at vi og andre, behandler vores heste godt. Den første regel går f.eks. ud på at man altid skal sætte hesten først i ridesport. Dvs. at hestens velbefindende går forud for alt andet. Andre regler fokuserer på at hesten er i en god foderstand og at man ikke yder fysisk eller psykisk vold mod hesten. Regelsættet indeholder i alt ti regler, som du kan se her (link etiske regler).

Hvordan siger hesten hej og hvornår vil den ikke nusses, er det næste som underviseren vil lære dig om i ryttermærke 2. Hvordan man passer sin hest, strigler og giver godbidder, er også på programmet.

Undervisningen vil til slut handle om ridning, hvor fokus vil være på, hvordan du sidder på hesten, og hvilke hjælpemidler du kan bruge.

På Dansk Ride Forbunds webshop kan du også købe bøger, som lærer dig endnu mere om hest og rytter og ridesikkerhed.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub