En ridetime

Træning og opvarmning af hesten er lige som en gymnastiktime. Hestens krop skal lige i gang og musklerne være varme, inden den egentlige træning påbegyndes. Start altid ridetimen med at varme hesten op i skridt for lange tøjler i cirka 10 minutter. Herefter sætter du frem i trav og letridning og laver løsgørende arbejde ved at ride hesten på store buede linier og ved at lave en masse overgange.

Hvis du eksempelvis har planlagt at springe, skal du først varme hesten grundigt op ligesom ved dressurridning og derefter starte med at springe nogle få lave forhindringer. Når hesten er varm, pulsen oppe, og den er fortrolig med de lave forhindringer, kan du øge sværhedsgraden ved at sætte springene op og ved at springe flere spring efter hinanden.

I de sidste ca. 5 - 10 minutter af ridetimen traves hesten af i letridning med løsgørende arbejde, hvor hesten strækker hoved og hals frem og ned. Som det sidste skridtes hesten af i ca. 10 minutter for at bringe pulsen helt ned.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub