Røgfrit miljø

Den 15. august 2007 trådte lov om røgfrit miljø i kraft. Loven siger blandt andet, at det ikke længere er tilladt at ryge i indendørs lokaliteter, hvortil offentligheden har adgang. Dette betyder, at det ikke længere er tilladt at ryge i idrætshaller herunder ridehaller og rytterstuer.

Kravet om røgfrit miljø i ridehaller gælder alle ridehaller og rytterstuer uanset ejerforhold, hvortil enten medlemmer eller pensionærer har adgang. Medmindre klubben opretter særskilte rygerum eller rygekabiner, skal eventuel rygning således foregå udenfor. Dansk Ride Forbund anbefaler af sikkerhedshensyn at begrænse den udendørsrygning til et særskilt indrettet sted.

Rideklubber med ansatte skal være opmærksomme på at den nye lov sætter krav om, at alle arbejdsgivere skal have udformet en rygepolitik.

Forslag til rygepolitik i klubben:

Der må ikke på noget tidspunkt, eller under nogen omstændigheder, ryges i klubbens lokaler herunder stald, rytterstue og ridehus. Ved indendørs arrangementer kan der indlægges pauser, med mulighed for at komme ud at ryge. Rygning skal foregå udendørs og må kun ske på arealet ved …… og der skal benyttes de opsatte …. til aske og skodder. Ansatte, bestyrelse, frivillige og forældre i klubbens skal i rideklub sammenhænge aktivt modvirke rygning blandt klubbens børn og unge, gennem oplysning om rygningens skadelighed og ved aldrig selv at ryge i samvær med børnene.

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor