God start på ponyernes ECCO Cup 2016

af  Anne Marie K. Rasmussen
I weekenden blev der afviklet 1. kvalifikation af ECCO Cup for ponyer i Herning Rideklub, og her blev der vist ponydressur i topklasse af de mange dygtige ekvipager. ECCO Cuppen er udskrevet for kat. I- og II-ponyer, og henholdsvis 43 og 14 startere dystede lørdag om adgang til søndagens finale. Den samlede vinder af kvalifikationen for kat. II-ponyer blev Sara Aagard Hyrm og hendes pony FB Gangster, mens sejren hos kat. I-ponyerne gik til den rutinerede ekvipage Louise Fauerholm Christensen og Vegelin’s Goya.

Sara Aagaard Hyrm og FB Gangster - vinder af ECCO Cup finalen i Middelfart 2015 (Arkiv)

Sejr til Sara og Gangster
Med en sejr i lørdagens PRT og i søndagens kür kunne Sara Aagard Hyrm (FRKS) og FB Gangster fortjent blive udråbt til den samlede vinder af kvalifikationen i Herning. Parret opnåede 70,724%. Stine Sofie Albertsen (EOR) og Vigerous Reckless blev nummer to med samlet 70,132%, mens tredjepladsen gik til Silje Toftgaard (SGS) og Barnhoeve’s Arthur med 68,914%.

Louise og Veglin’s Goya vinder for kat. I-ponyer
Louise Fauerholm Christensen (SBR) kom godt fra start i denne 1. kvalifikation. På ponyen Vegelin’s Goya vandt hun både PRT-klassen lørdag og küren søndag. Det gav et samlet resultat 74,458%, og dermed var sejren hjemme. Andenpladsen gik til Maria Mejlgaard Jensen (AAGS) og Bjerregårds Mozart, som opnåede en samlet procent på 72,939. Kristian Würtz Andersen (ROK) og Lilo L kunne så tage tredjepladsen med 71,099%.

ECCO Cup - for talentudviklingens skyld
Formålet med ECCO Cup er at fremme den danske elite inden for dressursporten, så ekvipagerne kan dygtiggøre sig mod internationalt niveau. ECCO Cup’en strækker sig fra kat. II-ponyer til U25 Grand Prix, hvilket skal sikre en rød tråd i de unge talenters karriere. ECCO Cup rides årligt over tre kvalifikationsrunder og en finale. Finalestævnet er den 3. – 4. december 2016 på Middelfart Ridecenter.

Om ECCO Cup

Resultater