To danskere til World Cup Finale i dressur

af  Anne Marie K. Rasmussen
I påsken går det løs med finalen i en af dressursportens mest prestigefyldte turneringer, når Reem Acra FEI World Finalen afholdes ved det store Göteborg Horse Show d. 24 - 28. marts i Sverige. Til start for Danmark er Anna Kasprzak og Donnperignon og Agnete Kirk Thinggaard og Jojo Az. Begge ryttere er klar til at møde nogle af verdens bedste dressurryttere i en særdeles spændende finale på svensk jord.

Agnete Kirk Thinggaard og Jojo AZ ved JBK i Odense 2015. (Dansk Ride Forbund)

Toppen af poppen
18 ekvipager fra den absolutte dressurelite samles i næste uge til et brag af en finale i Sverige. Fredag skal rytterne ride en Grand Prix, og alle 18 ryttere der opnår mindst 58% i Grand Prix’en er videre til den afgørende Grand Prix Kür finale søndag. Danmark er stærkt repræsenteret i World Cup finalen med Danmarksmester Anna Kasprzak og Donnperignon og DM-sølvvinder Agnete Kirk Thinggaard og Jojo Az. Begge ekvipager har på baggrund af flotte præstationer været med til at ride OL-kvalifikationen til det danske dressurlandshold hjem. Ved Göteborg Horse Show afvikles også den spændende Longines FEI World Cup Finale i springning.

Om Reem Acra FEI World Cup i dressur
Reem Acra FEI World Cup i dressur er en af rideverdenens mest prestigefyldte turneringer. Det er her, at de bedste dressurryttere stiller op i håbet om at komme gennem nåleøjet til den endelige finale, hvor kun de bedste i verden bliver kvalificeret. Turneringen blev startet i 1985/1986 (med dansk sejr i dressur), og består af en række kvalifikationsstævner samt en finale.

Følg Finalen
Du kan følge finalen live på FEItv.org, der sender live både fra dressur og springning. På rideforbundets facebookside vil vi løbende opdatere med de danske dressurrytteres resultater, og så er det muligt at komme med helt tæt på stævnet, når Anna Kasprzak overtager Dansk Ride Forbunds instagramprofil i starten af næste uge.

FEItv

Göteborg Horse Show