Klar til Dressurens Venner Cup?

af  Anne Marie K. Rasmussen
I foråret tager vi hul på endnu en sæson med Dressurens Venner – Cup. Cuppen er en landsdækkende turnering i dressur for klubhold, der afvikles over 6 kvalifikationsrunder og en finale. Kvalifikationsrunderne fordeles således, der afholdes 2 runder på Sjælland, 1 på Fyn og 3 i Jylland i perioden april til august. Den første kvalifikation finder sted i Hjørring d. 29. april- 1. maj, mens finalen afvikles i Herning i september. Kvalifikationerne rides i LA2, mens der i finalen rides LA2 og LA5.

Startberettigede heste og ryttere
Dressurens Venner - Cup er åben for heste og/eller ryttere, der indenfor kvalifikationsperioden ikke har startet højere end sværhedsgrad 3 (MB3) for heste til A-, B- eller C-stævner. Selv om hesten eller rytteren ændrer status i løbet af turneringen, er det status på anmeldelsestidspunktet til kvalifikationen, der afgør ekvipagens startberettigelse. Heste og ryttere kan kun starte for én klub under hele turneringen.

Datoer for de seks kvalifikationer

Landsdel

8 – 11. september

Herning Rideklub

Krav til holdet
Holdet skal bestå af: 3 ryttere på 3 heste, eller 4 ryttere på 4 heste (kun de 3 bedste tæller). Holdets deltagere skal være medlem af samme klub under Dansk Ride Forbund. Klubben skal ikke nødvendigvis være i det distrikt, hvor man starter kvalifikationsrunden. Deltagende hold må i perioden fra kvalifikationsrunden til finalen i alt udskifte 3 af de oprindeligt 4 tilmeldte ekvipager. Udskifter en rytter f.eks. en hest med en anden hest, er dette en ny ekvipage. Overtrædes ovenstående diskvalificeres holdet.

Kvalifikationsrunderne
Kvalifikationsklasserne afvikles over en dag pr. stævnested. Dog kan kvalifikationen, i tilfælde, hvor der er mere end 8 tilmeldte hold, afvikles over to dage. Kvalifikationsklasserne udskrives i en LA2. De samme dommere skal dømme begge dage, og antallet af ryttere skal fordeles lige over begge dage. Det koster 400 kr. for et hold at deltage i kvalifikationen. De tre ekvipager fra hvert klubhold med flest point sammenlagt er vindere og så fremdeles. Præmiesum ved hver kvalifikationsrunde lyder således: 1. præmie: 4000 kr., 2. præmie: 2000 kr., 3. præmie: 1000 kr. Uanset antal startende hold er der altid minimum 3 placeringer. Herudover har INGDAM’S sponseret rosetter til de placerede hold samt underlag til det vindende hold i kvalifikationen.

Vinder af cuppen i 2015 blev Kjellerup og Omegns Rideklub (KOOR). Ertebjerggaards Sports Rideklub blev nr. 2, mens Hovgaard Rideklub blev nr. 3.

Finalen
Ved finalen er der en opvarmningsklasse fredag. Lørdag og søndag rider to ryttere fra holdet LA2 og to ryttere LA5. Rytterne skal ride det samme program både lørdag og søndag. Hvis et hold kun består af tre ekvipager, så bestemmer rytterne, om to af dem rider LA2 og kun en rytter rider LA5 eller omvendt. Ved frafald til finalen kan næste placerede hold fra det pågældende distrikts kvalifikationsrunde inviteres. Der fyldes op indtil 3 dage før finalestart. Der betales ikke indskud til finaleklasserne. Der tilbydes gratis overnatning til rytterne på finaleholdene på et Bed & Breakfast i 2, 3 el. 4 personers værelser. Ønskes der opstaldning skal rytteren selv betale.

I finalen er der præmier til 1., 2. og 3. pladsen. Præmieoverrækkelsen foregår til hest, og den totale præmiesum lyder på: 1. præmie: 10.000 kr., 2. præmie: 6.000 kr., 3. præmie: 4.000 kr. Herudover har INGDAM’S sponseret rosetter og plaketter til finalens tre placerede hold samt dækkener og æresbånd til det vindende hold. Den vindende rideklub vinder ydermere et foredrag om sadler og tilpasning af sadler med INGDAM’S.

Bestemmelser 2016

04-03-2016