Anna og Agnete i top 8 i World Cup Grand Prix

af  Anne Marie K. Rasmussen
Syv dommere, herunder også danske dressurdommer Susanne Baarup, sad fredag eftermiddag klar til at dømme første afdeling af Reem Acra FEI World Cup Finalen ved Götheborg Horse Show i Sverige. 18 ryttere skulle på banen i den store stemningsfyldte hal, og to af dem var de danske ryttere Agnete Kirk Thinggaard og Anna Kasprzak. Begge ryttere leverede toppræstationer og endte blandt de otte bedste i feltet. Set fra vores side af Øresund lover det rigtig godt for Kürfinalen, der rides søndag kl. 13.15 og kan ses på FEI TV.

Anne Kasprzak og Donnperignon DM på Broholm. (Dansk Ride Forbund)

Flotte danske præstationer
Agnete Kirk Thinggaard og Jojo Az havde fået den tvivlsomme ære at starte som den allerførste rytter i finalen. Men det lod ikke til at gå ekvipagen synderligt på, og parret viste en stort set fejlfri Grand Prix med mange højdepunkter. Agnete red med et stort overblik, og Jojo Az, syntes at ville gøre alt for sin rytter. Dommerne belønnede helt fortjent programmet med 73,343%, hvilket rakte til en 8. plads.

Danmarksmester Anna Kasprzak viste stor beslutsomhed fra det øjeblik, hun red ind op banen. Hendes 17-årig vallak Donnperignon var smidig, løsgjort og opmærksom, og parret red en rigtig flot Grand Prix, med øgninger og passagemomenter i verdensklasse. Det faldt også i dommerpanelets smag, og Anna og Donnperignon sluttede på en fornem 5. plads.

Sejr til Holland
Der var meget tæt kamp om de tre første pladser i klassen, men hollandske Hans Peter Minderhoud og Glock’s Flirt vandt Grand Prixen med 76,871%. Andenpladsen og tredjepladsen gik til Sverige, idet Tinne Vilhelmson Silfvén og Don Aurillo red til 76,500%, mens Patrik Kittel og Watermill Scandic sluttede med 76,400%. Alle 18 ryttere er med i søndagens kürfinale, der starter 13.15.

Om Reem Acra FEI World Cup i dressur
Reem Acra FEI World Cup i dressur er en af rideverdenens mest prestigefyldte turneringer. Det er her, at de bedste dressurryttere stiller op i håbet om at komme gennem nåleøjet til den endelige finale, hvor kun de bedste i verden bliver kvalificeret. Turneringen blev startet i 1985/1986 (med dansk sejr i dressur), og består af en række kvalifikationsstævner samt en finale.

Følg Finalen
Du kan følge finalen live på FEItv.org, der sender live både fra dressur og springning. På rideforbundets facebookside vil vi løbende opdatere med de danske dressurrytteres resultater, og så er det muligt at komme med helt tæt på stævnet, når Anna Kasprzak overtager Dansk Ride Forbunds instagramprofil i starten af næste uge.

FEItv

Göteborg Horse Show