Ændring af vaccinationsreglerne for stævneheste og -ponyer

af  Rikke Højgaard
(opdateret) Vi har valgt at justere det vaccinationsprogram, som alle stævneheste og -ponyer skal følge, hvis de starter stævne under Dansk Ride Forbund. Det betyder, at vaccinationskravet for booster-vaccinen fremover skal gives senest 7 måneder efter anden basisvaccination. Den nye opdatering af vaccinationsreglerne kræver ikke om-vaccination af nogen heste eller ponyer, der er vaccineret iht. de tidligere regelsæt.

Vaccinationskravet for stævneheste under Dansk Ride Forbund er fremover:

• Hesten/ponyen skal basisvaccineres med to vacciner givet med 21-92 dages mellemrum
  • Herefter gives en booster-vaccination, der skal gives senest 7 måneder efter anden basisvaccination.
  • Hesten/ponyen skal herefter vaccineres årligt, og det skal ske senest på årsdagen for den seneste vaccination.

Skal du deltage i internationale stævner, gælder FEIs regler, hvor der også krav om årlig vaccination. Denne må dog ikke være ældre end 6 måneder og 21 dage.

For både danske og internationale stævner gælder, at hesten/ponyen tidligst må komme på en stævneplads 7 hele dage efter en vaccination.

Hvis du er i tvivl om reglerne, skal du henvende dig til din dyrlæge, som kan rådgive dig.

02-03-2016

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor