Sælg skrabelodder, tjen penge til klubben og støt børn med diabetes

af  Rikke Højgaard
Sidste år tjente Bedsted Rideklub 18.000,- kr. Kunne I også tænke jer at tjene lidt ekstra til klubkassen? Foreninger, sportsklubber og skoleklasser kan nu melde sig til Diabetesforeningens skrabelodssalg i foråret 2016. På den måde tjener I penge til fælleskassen, samtidig med at I støtter diabetessagen.

Tiffany Buhl fra Klovborg sælger skrabelodder foran Rema i Nørre Snede (Astrid Dalum)

Lokal rideklub reddet fra lukning
En af de lokale klubber, der sidste år deltog i skrabelodssalget og på denne måde tjente penge til egne formål og aktiviteter, var Bedsted Rideklub, der solgte hele 2.000 lodder og indsamlede 50.000 kr. - heraf 18.000 kr. til sig selv.
Bedsted Rideklub er den klub eller forening i hele Region Syddanmark, der har solgt flest lodder i Diabetesforeningens skrabelotteri i 2015. Ifølge formanden for rideklubben, Lene Andersen, har det været altafgørende for klubbens fremtid at være med i lotteriet.

”Det er andet år, vi er med i Diabetesforeningens skrabelotteri. Det første år var klubben ved at lukke, men de penge, vi tjente på lotteriet, var med til at redde klubben. Beløbet, vi har tjent denne gang, skal gå til en ny bund i vores ridehal - det er noget, vi ikke kunne få uden penge fra lotteriet,” siger Lene Andersen.

Skal I være med
Det er meget simpelt at være med. Et skrabelod koster 25,- kr. Heraf går 9,- kr. til sælgeren og 16 kr. til Diabetesforeningen, som bruger overskuddet til børne- og familiekurser, forskning i diabetes, rådgivning samt forebyggelse og oplysning.

”Diabetesforeningens skrabelotteri er en rigtig god måde for sportsklubber, skoleklasser og andre foreninger at tjene penge på samtidig med, at de støtter en god sag. Det er nemt og helt risikofrit at deltage som sælger i vores skrabelotteri, da det er gratis at være med, og fordi usolgte lodder blot sendes retur,” siger Søren Biune, der er chef for marketing og fundraising i Diabetesforeningen.

I 2015 var der omkring 8.000 sælgere på landsplan fordelt på foreninger, klubber, skoler og lignende. Salget indbragte i alt cirka ni millioner kr. og gør en kæmpe forskel for diabetessagen. Omkring to millioner kr. gik direkte videre til de mange klubber og foreninger, som deltog i salget. Pengene går blandt andet til lejrture, sportsrejser, nyt udstyr, fælles aktiviteter og meget andet.

Tilmeld jer forårslotteriet nu
I forårslotteriet 2016 er der 3.000 gevinster på lodderne. Heriblandt en Citroën C3 til en værdi af 139.900 kr. samt et drømmerejsegavekort til en værdi af 75.000 kr.
I melder jer til på hjemmesiden www.diabetes.dk/lotteri eller ved at kontakte Diabetesforeningen på tlf. 63 12 90 17 eller e-mail: skrabelotteri@diabetes.dk.

Salgsperioden er fra den 1. marts til den 20. maj 2016.

11-02-2016

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor