Træningssamling med fokus på kür

af  Anne Marie Krüger Rasmussen
Den 23. og 24. januar samles pony-, junor- og ungryttere i dressur i Middelfart til årets første træningssamling. Weekenden står i kürens tegn, og alle ekvipager skal præsentere deres kür for dommer Leif Tørnblad, som efterfølgende giver en tilbagemelding på programmet. Ponyerne rider kür lørdag, mens junior- og ungryttere trænes af landstræner Ulrik Sørensen. Søndag er det junior- og ungryttere, der prøver kræfter med küren, mens ponyerne rider ved landstræner Jette Nevermann Torup. Udover ridning byder samlingen også på foredrag, individuel samtale og socialt samvær.

Efter de unge ryttere har været til hest lørdag, er der sat tid af til spændende foredrag.  Eftermiddagens første oplæg er ved dyrlæge Rikke Munk Andersen, Højgård Hestehospital, som fortæller om optimering af træningen af heste og ponyer. Rikke har skrevet en Ph.d. afhandling om træningsfysiologi hos heste.

Herefter orienterer landstrænerne og holdlederne om sportsplanerne 2016, og lørdag aften giver International O-dommer Leif Tørnblad sit bud på en god Kür. Derudover har ponyrytterne i løbet af weekenden individuel vejledende samtale med holdleder om stævneplanlægning i forhold til eksamen og konfirmation.

18-01-2016

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor