Arbejder I aldersrelateret i jeres klub?

af  Anne Marie K. Rasmussen

Ridning drejer sig ikke udelukkende om uddannelsen af ponyen/hesten. Mindst lige så vigtigt er rytterens uddannelse, og denne uddannelse skal ske i takt med rytterens alder. Aldersrelateret Trænings-Koncept (ATK) er udviklet til flere idrætsgrene (heriblandt ridesporten) i samarbejde med Danmarks Idræts-Forbund (DIF), og nu har vi udgivet en særlig udgave, som er målrettet undervisningen i klubberne.

I ATK under Dansk Ride Forbund er der fokus på børn og unges fysiologiske, mentale, sociale udvikling, samt kost. Der er også fokus på det rigtige ridemiljø, hestevelfærd og læring på forskellige alderstrin.Den klassiske lære om ridning beskæftiger sig ofte udelukkende med uddannelsen af hesten/ponyen eller ekvipagen. Den aldersrelaterede træning af rytterens udvikling på de forskellige alderstrin har ikke tidligere været italesat, men nu er der fokus på en solid grunduddannelse med rod i konceptet.

Bliv meget klogere på ATK her: ATK - Aldersrelateret Træning Ridning i Rideklubben (pdf)

22-02-2016

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor