Nu kan autister ride i skolen hver tirsdag

af  Anne Marie Krüger Rasmussen
En specialklasse på Nordstjerneskolen i Frederikshavn fik i går overrakt 30.000 kroner af Nordea Fonden og Lions Club Frederikshavn. Pengene betyder, at eleverne i klassen de næste to skoleår kan se frem til et målrettet rideforløb på Frederikshavn Rideskole.

Carsten Mogensen, Nordea, og Ole Hust, Lions Club, overrækker 30.000 kroner til Mia Morsing, lærer på Nordstjerneskolen. (Kanal Frederikshavn)

KS1 er et specialtilbud for børn med mental retardering og infantil autisme. Klassen har i nuværende skoleår seks elever i alderen fra 6-13 år.

”Ridning har en positiv betydning for handicappede børn. Vi har i KS1 flere børn med fysiske motoriske problematikker, og ridning er en sjov motionsform, som træner både balancen og styrker mange muskelgrupper. Den nære kontakt med hesten og overskridelse af egne grænser har før givet mange nyt indhold i tilværelsen,” siger Mia Morsing, klasselærer for KS1.

Det helt specielle ved ridning er, at man via hestens bevægelser opnår:

•                          Bedre balance og motorik

•                          Afspænding af spændte muskler

•                          Forbedring af gangmønster/kropskontrol

•                          Øget muskelstyrke

•                          Bedre koordination

•                          Fysisk og psykisk velvære

Nordea Fonden støtter projektet med 20.000 kroner. Nordeas afdelingsdirektør i Frederikshavn, Carsten Mogensen, overrakte checken i forbindelse med dagens rideundervisning. Tilstede var også Ole Hust fra Lions Club, som havde en stor check på 10.000 kroner med.

”Vi er meget taknemmelige for de mange penge. De betyder, at vi kan tilbyde dette forløb over to skoleår i stedet for kun et skoleår,” oplyser Mia Morsing.

Nogle af de positive forandringer, ridningen skaber, er en større kropsbevidsthed, forbedret vejrtrækning og øget blodcirkulation. Man bruger masser af muskler og hjernen kommer på arbejde uden, at man bliver forpustet – og det er med til at styrke koncentrationen.

Eleverne i KS1 kan de næste to skoleår se frem til en times undervisning hver tirsdag formiddag i Frederikshavn Rideklub.

Se video på Youtube

Kilde: Kanal Frederikshavn