Baggrund for vaccinationskrav

Ved stævner under Dansk Ride Forbund samles større populationer af heste og ponyer, og det er derfor vigtigt at sikre, at disse stævner ikke bliver kilde til spredning af sygdom blandt heste og ponyer.

Hvorfor valgte Dansk Ride Forbund, at de nye vaccinationskrav skulle omfatte alle stævneheste og -ponyer, der er basisvaccineret efter 2005?
De nye vaccinationskrav, der gælder fra 1. januar 2013, sikrer, at hesten/ponyen ikke bare selv er beskyttet mod influenzainfektion men også er beskyttet mod at kunne smitte andre heste og ponyer. Ellers kan en hest/pony, der er smittet med influenza, uden at have sygdommen i udbrud (smittebærer), smitte andre heste/ponyer ved et stævne eller anden samling. Herefter kan disse heste og ponyer efterfølgende bringe smitten med sig hjem i stalden, hvorved der er risiko for, at den selv eller andre heste/ponyer i stalden får influenzainfektion (forkølelse, hoste, feber eller andre symptomer). Der kan være tale om større eller mindre udbrud.

For at kunne undgå udbrud af influenza skal mindst 70 % af en population af heste være vaccineret så godt, at de ikke kan smitte andre – altså være vaccineret efter de nye vaccinationsregler.  Men det tager tid, og indtil vi når dertil, kan der være risiko for smittespredning blandt stævneheste og udbrud af influenza.

Formålet, med at de nye vaccinationsregler skulle gælde for stævneheste og -ponyer, der er basisvaccineret efter 2005, var at opnå en dækning på 70 % allerede i 2013 i modsætning til et indfasningsforløb på 6 - 8 år.

Hvorfor gælder de nye vaccinationsregler kun fremadrettet fra 1. januar 2013?
På Dansk Ride Forbunds Repræsentantskabsmøde søndag den 25. marts 2012 stemte de stemmeberettigede rideklubber (Dansk Ride Forbunds Repræsentantskab) om et forslag vedrørende ændring i de nye regler for vaccination af stævneheste og –ponyer. Forslaget gik ud på, at de nye vaccinationsregler kun skal omfatte stævneheste og -ponyer, der påbegynder basisvaccination efter 1. januar 2013, og altså ikke omfatte stævneheste og -ponyer, der er basisvaccineret efter 2005. Rideklubberne stemte for ændringsforslaget, hvilket betyder, at de nye regler kun omfatter stævneheste og -ponyer, der påbegynder basisvaccination efter 1. januar 2013.

Dansk Ride Forbunds anbefalinger
Dansk Ride Forbund ønsker at bidrage til, at den danske hestebestand beskyttes mod influenza. Derfor anbefaler forbundet, at man vaccinerer sin hest/pony efter det nye vaccinationsprogram, hvis hesten/ponyen er stævneaktiv og er basisvaccineret efter de gamle regler.

Dansk Ride Forbund anbefaler generelt, at alle vaccinationer af heste og ponyer – uanset hvilken sygdom der vaccineres imod – skal foretages i henhold til vaccinens godkendelse. Oplysninger om vaccinens godkendelse fremgår lægemiddelstyrelsens produktgodkendelse. Er du i tvivl, om din hest/pony er korrekt vaccineret, skal du rådføre dig med din dyrlæge.

Medicinering

Hestehold