Pavo anbefaler

Dansk Ride Forbunds fodersponsor, Pavo har disse anbefalinger:

Hestens sundhedkommer altid i første række.

Godt foder er også en investering i fremtiden- sunde heste præsterer bedre og dermed får I mere ud af Jeres fælles anstrengelser. Fokus på specielt foder bør starte allerede 3 måneder inden hesten kommer til verden og når du erhverver dig din fremtidige sportshest, skal du stille spørgsmål til hestens opvækst- heriblandt bevægelse og fodring.

Hesten første 3 leveår er utrolig vigtige for hestens fremtidige sundhed og holdbarhed, og inden du selv har indflydelse på dens diæt, kan skaden være sket. Når du har fundet det rigtige foder til din hest kan små justeringer i management også have stor indflydelse på det endelig resultat på stævnepladsen.

Generelt er alle heste og ponyer forskellige og ingen kanfodres ens. Men der er nogle generelle normer og mængder der anbefales. Grundlæggende er det vigtigste i hestens diæt grovfoder. Af dette anbefaler man som tommelfingerregel 1,5 % pr 100 kg legemsvægt. Eksempelvis vil det sige 9 kg hø dagligt til en 600 kg hest. Som et tilskud til dette skal man finde et foderder dækker hestens behov for vitaminer og mineraler, samt passer til intensiviteten af hestens arbejde.  At fodre eksempelvis en spring- og dressur-hest kan være vidt forskelligt, da de bruger hver sin type af energi- bedre kendt som hurtig og langsomt udvikletenergi- og fodrings tidspunktet inden stævnestart har også indflydelse.  Samtidig tages der med fordel hensyn til dethestens oprindeligt er skabt til- nemlig at spise små mængder foder i fordeltover hele døgnet.  Alle de små deltaljersom kan forbedre Jeres fælles præstation, vil vi meget gerne hjælpe dig med.

Kontakt Pavo for gratis og personlig rådgivning på.

www.pavo.dk

Medicinering