Certificeringer

Dansk Ride Forbunds certificeringsordning har til formål at skabe en skarp profil af forbundets klubber, så medlemmer og interessenter nemmere kan orientere sig. En certificering indenfor et givent område, er således forbundets blåstempling og anbefaling af rideklubben.

Bestyrelsesmedlemmer  og medlemmer af Gråsten Rideklub af 2004 sammen med prinsesse Nathalie og beviset på klubbens sikkerhedscertificering - deres certificeringsskilt. (Foto: Jørgen Bak Rasmussen)

Profileringsværktøj til rideklubberne
Certificeringsordningen er fremtidens værktøj til profilering, styrkelse og udvikling af klubberne under Dansk Ride Forbund. Med certificeringerne opnår rideklubberne en skarp og veldokumenteret profil, og certificeringerne kan således være et stærkt markedsføringsværktøj for klubberne. Markedsføringen kan fx rettes mod samarbejdspartnere som kommune og sponsorer, hvor klubben via sine certificeringer fra Dansk Ride Forbund kan dokumentere dens værd og særlige kompetencer.

Klubcertificering kan hverve medlemmer
Markedsføringen kan også rettes mod nye medlemmer og give klubben en specifik klubprofil, der kan fremhæve og adskille den i forhold til de omkringliggende klubber. For eksempel er elevskolecertificering oplagt at bruge til hvervning af nye medlemmer, da klubben med elevskolecertificeringen kan dokumentere at klubbens elevskole tilbyder undervisning, heste og udstyr af god kvalitet

Klubbens nye styringsværktøj
Eksternt kan certificeringerne blive et vigtigt markedsføringsværktøj for klubberne, men internt kan de samme certificeringer blive et lige så vigtigt styringsværktøj i klubben. En lang række af klubbens arbejdsgange, regler og dokumenter bliver gennemarbejdet. Bestyrelsens arbejde bliver ofte også mere synliggjort, og det kan gøre det nemmere at videregive bestyrelsesarbejdet til nye kræfter i klubben.

8 certificeringer er klar – og flere er på vej
Certificeringsordningen er en ordning i udvikling. Foreløbigt består ordningen af to basis certificeringer, organisation og sikkerhed, og seks profilcertificeringer: D-stævne, elevskole, ridelejr, miljø, bredde og opstaldning. På sigt er planen at der i alt skal være ca. ti certificeringer, som skal afspejle og profilere de kvaliteter, der gør ridesporten og dens klubber til noget ganske særligt.

Stor interesse blandt rideklubberne
Som en del af projekt ”flere medlemmer” blev klubberne spurgt til deres kendskab til certificeringsordningen og til om klubben er interesseret i at blive certificeret. To ud af tre klubber har udtrykt interesse for at blive certificeret – det er et meget positivt signal og et stort skuldeklap til Dansk Ride Forbunds Klubudvalg, som har udviklet certificeringsordningen. For at imødekomme denne interesse er en helt ny gruppe af frivillige under Dansk Ride Forbund ved at blive udvalgt og klædt på til at rådgive og sparre med klubberne i certificeringsprocessen.

Skal din klub være den næste, der bliver certificeret?
Hvis du synes at det lyder som noget for din klub at komme i gang med certificeringsordningen, er du meget velkommen til at læse mere om ordningen i formalia nedenfor og om de enkelte certificeringer i menuen til venstre.

Kom i gang med certififering:
Certificeringsprocessen

Downloads: