TREC Bredde

TREC er en sjov og udfordrende aktivitet for alle ryttere og heste, der nyder en tur i naturen. TREC er en test, hvor samarbejdet mellem hest og rytter kommer på prøve i naturen. Der bydes på ridning i et varieret terræn med naturlige forhindringer og passager. TREC tester og udfordrer, hvad ryttere kan komme ud for ved ridning i naturen. Aktiviteten er en test af rytterens og hestens samarbejde i terrænet med stor vægt på rytterens evne til at finde vej og hestens lydighed og erfaring med naturlige forhindringer.

TREC Bredde består af dele: Orienteringsridt(POR), Kontrol af gangarter (MA) og Forhindringsdelen(POR).

POR er den franske forkortelse af Orienteringsridtet. Til orienteringsdelen rides der efter kort eller markeringer eller begge dele. Der rides efter en bestemt hastighed (idealtid), eller inden for en fejlfri tid (clearround). Det er op til rytteren at finde den rigtige vej, samt afstemme hastigheden med kravene til opgaven. Det er en rigtig spændende konkurrenceform til hest og det stiller krav til rytteren om at finde vej og ikke mindst samspillet mellem hest og rytter.

MA
er den franske forkortelse af Kontrol af Gangarter. Denne opgave udføres på en 75- 100 meter lang bane.. Man starter med at, at ride en så langsom galop som muligt på sporet, alternativt er det muligt at vælge  trav eller tölt. Derefter rides der tilbage samme vej i en hurtig og jordvindende skridt. Der gives point efter tiden, der opnås samt evt. fradrag ved fejl.

PTV er den franske forkortelse af forhindringsbanen. I denne fase, skal der demonstreres den højeste grad af ridelighed og samarbejdsvilje, som naturridningen kræver af hest og rytter. Hestens tillid, mod, håndterbarhed, balance, hvor ”sikker på benene” hesten er samt rytterens korrekte hjælpere og dennes kendskab til forcering af forhindringer i naturen

DRF's Landsfinaler i TREC:
Forhindringer (PTV)
Kontrol af gangarter (MA)
Orienteringsridt (POR)

Skema til det samlede resultat:
Samlet resultat
Medical Card TREC

Regler:
Breddereglement
Propositioner for DRF's Landsfinaler

Dommere: